ABOUT

_Super 11 of the city of Gao is Mali’s most renowned and refined Takamba band. Super 11 exists since 30 years and the members come from griot families. This means that they are musicians since generations and they live of playing at weddings, birth- and harvest celebrations. Despite the fact that they didn’t release one official Cassette or CD they are known in the whole of Mali, being of great inspiration to Mali’s major and worldwide known artists. And that is not the only reason they are a regular at the famous Festival in the Desert were they used to warm up the crowd for the late Ali Farka Toure. Their music sounds quite like Touareg music but it has got somewhat more groove and lyrics and they belong to the Songhay, one of Mali’s 5 tribes. Their music is playd on ngoni’s (plucked lute) and percussion on gourds. The Ngoni sound and vocals are enhanced by two vintage bullhorn speakers. The musicians of Super 11 live from their performances at weddings and baptise parties in Mali. Until now they hardly played abroad. An exception was in 2004 in the United States during the Smithsonian Folklife Festival, the festival associated with the most renowned Smithsonian Institute, and The Sfinks Festival (Belgium) in 2008.

_ “Super Onze are the real roots of desert blues – Mali’s equivalent of Congotronics. This is how it all sounded before the electric guitar came in to the equation: Super Onze play amplified ngonis with virtuoso and hypnotic melodies, their raw, impassioned bluesy singing hangs over heavy takamba beats on calabash percussion. After years of playing at weddings and child naming ceremonies around the desert, this band rocks – not to be silenced. The real soul of Mali’s northern
desert.” LUCY DURáN, School of Oriental and African studies, and BBC Radio 3.

_Justin Adams on Super 11

“At the first Festival of the Desert in 2000/2001 there were many musical revelations- Tiinariwen’s trajectory has been well documented- but another very different group had a huge impact on me: Super Onze de Gao just played one rhythm, but what a rhythm ! Devastating and unlike anything I’ve heard, the relentless beat from the two calabashes had the impact of the first time I heard the Burundi Beat, or the Musicians of Jajouka. Two distorted desert lutes circled around eachother calling to mind Hendrix’s most trancey moments or Howlin Wolf’s band when their sound turns into a web of abstract groove.

Super 11 are: Issa Toure (vocals), Yehia Samak (n’goni) Ahmad Assalat Ag (n’goni), Aliou Saloum Yattara (calabash), Mahamadou Balobo Maia (calabash), Fatoumata Sarre (dance) and Ousmane Yattara (dance) .

Francais:

_Super 11 existe depuis une trentaine d’ années. Ses membres sont d’ origine Songhai et leur takamba, issu de ngonis et de calebasses, est amplifié par le chant et la technique. Super 11 constitue depuis plusieurs décennies une importante source d’ inspiration pour les plus grands noms de la musique malienne : les Ali Farka Toure, Habib Koite, Salif Keita, Tinariwen. C’est sa fidèle présence au Festival au Desert qui a permis au groupe de percer au niveau mondial et à présent c’ est eux que l’ on considère comme le groupe de Takamba le plus renommé. Jusqu’ à présent c’ étaient leurs performances à des mariages et présent aussi dans tous les grands événements culturels au Mali, (Super 11 a notamment été présent sur l’album live “Festival au Désert”, témoignage de l’édition 2003, baptêmes qui les faisaient vivre car ils ne se sont presque jamais produits en dehors des frontières nationales. Les rares exceptions ont été le Smithsonian Folklife Festival aux Etats-Unis en 2004 et le Sfinks festival en Belgique.

_Les artistes sont Issa Toure (chant), Yehia Samake (n’goni) Yacouba Arawaidou (n’goni), Aliou Saloum Yattara (calebasse), Mahamadou Balobo Maia (calebasse), Fatoumata Sarre (danse) et Ousmane Yattara (danse).

_Super 11 participent à Future Takamba

_Justin Adams au sujet de Super 11

“Lors du premier Festival du Désert en 2000/2001 il y avait beaucoup de musique trajectoire révélations-Tinariwen a été bien documentée, mais un autre groupe très différentes ont eu un impact énorme sur moi: Super Onze de Gao joué à un rythme, mais ce rythme ! Dévastatrices et différent de tout ce que j’ai entendu, le rythme implacable des deux calebasses eu l’impact de la première fois que j’ai entendu la Beat Burundi, ou le Musicians of Jajouka. Deux luths désert déformée tourné autour eachother appel à l’esprit le plus Hendrix moments trancey ou bande Howlin Wolf, quand leur son se transforme en un réseau de groove abstrait.

J’aime la façon dont le Super 11 Album sons, j’aime la crudité et la distorsion et le son lourd calebasse. Ce CD apporte à l’Ouest pour la première fois le son pur de la Takamba – Ce n’est pas pour les pusillanimes – elle mérite d’être entendu par tous ceux qui aiment la musique groove sauvage et sans limites “.

Justin Adams est l’un des guitaristes et compositeurs les plus créatifs et intéressants d’aujourd’hui. Il a une connaissance inégalée des deux styles de blues et de l’Afrique dont il a été en développement pendant 20 ans. Il a co-écrit l’album de Robert Plant “Mighty Rearranger”, sorti en 2005 à des critiques élogieuses et est également un producteur de renom. Son travail avec subsaharienne désert sensations blues Tinariwen, dont les 1er et 3ème albums qu’il a produit, Robert Plant Strange Sensations bande, et des collaborations avec Brian Eno, Jah Wobble, Lo’Jo, ainsi que des musiciens d’Afrique, l’arabe et les traditions irlandaises ont créé son style unique.

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